Home / Bra att ha / Sötning
19 December, 2014

Sötning

Posted in : Bra att ha, Sockerfritt on by : Sofia Lindqvist

Jag får många frågor om vad jag använder som sötning eftersom att jag inte kan äta socker. att inte äta socker är i grund och botten mitt eget val, men ju mer tiden går så känns det rätt på flera olika plan. Som vi alla vet är socker inte bra, det orsakar sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, skeletturkalkning och övervikt. När jag nu i framtiden kommer skriva om socker menas då icke raffinerat socker. Då kanske ni funderar på vad det är?

Med raffinerat socker menas att alla mineralämnen och vitaminer runt sockermolekylen har bortraffinerats, och därmed bidrar raffinerat socker enbart med ”tomma kalorier”. Med ökat innehåll av raffinerat socker i maten minskar näringstätheten, och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med näringsämnen.

Det finns många bra komplement till socker, jag använder mig av  fruktsocker/druvsocker, kokossocker, dadelsirap, agavesirap och stevia, de sorter som är mest naturliga.

I nästan alla mina bakverk, smoothies, gröt, chiapudding använder jag äkta vaniljpulver. I alla recept där vaniljsocker används så kan man byta ut det mot mellan en fjärdedel och hälften så mycket äkta vaniljpulver för att få lika mycket vaniljsmak.

Stevia Rebaudiana:
Är en växt som kan användas som ett generellt sötningsmedel. Stevia är ett naturligt sötningsmedel som utvinns ur sötflockel, det innehåller varken kalorier eller påverkar tänderna. Den är 300-400 gånger sötare än socker och du bör vara försiktig. Det är glykosiderna som ger växten den söta smaken. Kan ha en bitter och lakrits-aktig bismak om du över doserar.

Sort                                     Smak                                       Passar i/till

Honung*                              Blommig och rund                Såser, choklad, frosting, desserter

Agavesirap                           Kola/knäckig                           Såser, choklad, frosting, desserter, 

Kokossocker                        Fruktig                                     Istället för socker

Stevia strö/stevia                 Neutral                                   Istället för socker

Sukrin                                   Neutral                                   Istället för socker

Steviadroppar**                Choklad                                  5-8 droppe som extra chokladsötning

Steviasocker***                 Neutral                                   Istället för socker

Fler alternativ: Sukrin melis, sukrin gold, daddelsirap, lönnsirap, Yaconsirap.
* Ej för veganer, hettar du upp honungen över 40°c omvandlas det till socker. Håll på en fingervarm nivå. Det står ofta på förpackningen hur du ska dosera, det är väldigt individuellt.  

** Steviadroppar finns i olika smaksättningar, 5-2 droppar räcker som sötning på gröten, i chiapuddingen eller i kladdkakan. (finns på life)

*** 1dl SteviaSocker sötar lika mycket som vanligt socker, men väger bara hälften så mycket och innehåller 50% färre kalorier

Erlandson-Alberttsson C. Socker triggar våra belöningssystem. Sött frisätter opiater som sätter fart på sötsuget –insulin kan dämpa det. Läkartidningen. 2005;102(21):1620-2, 1625, 1627.
Kosttipset.se
Health.sportcore.se
iForm.se
Kaloriräknare.se