Home / Bra att ha / Bra att ha hemma i skafferiet
24 January, 2015

Bra att ha hemma i skafferiet

Posted in : Bra att ha on by : Sofia Lindqvist

Hej kära ni, som ni ser så har bloggen fått en lite annan design, detta är för att ni enkelt ska kunna välja helt själva vad ni vill läsa för inlägg och från och med nu har denna blogg jyotika.se blivit en receptbank. Välkomna!

Här ska jag börja med att göra en lång lista på saker som är “Bra att ha hemma”. Jag har ju skrivit lite tidigare om mjöl och sötning, det kommer lite text och olika listor.  Utan några långa texter om smaker och dylikt. De kan ni hitta här: MJÖL och SÖTNING.

bra att ha hemma

bra att ha hemma

Detta inlägg finns om du klickar på den här knappen i sidmenyn. Detta inlägg kommer med tiden att uppdateras så ni vet vart ni ska kolla för att hitta detta inlägg om produkter/ingredienser som är bra att ha hemma.

Majoriteten av alla produkter finna i välsorterade mat- eller hälsokostbutiker. De som är understrukna finns att köpa på länken.

Bra att ha hemma

Mjöl

Sojamjöl
Rismjöl
Potatismjöl
Vitt rismjöl
Bovetemjöl
Majsmjöl*
Mandelmjöl
Kokosnötsmjöl
Quinoamjöl
Kikärtsmjöl
Durramjöl
Teffmjöl
Cassavamjöl
Klibbigt rismjöl (finns i asiatiska butiker)

* Känslig mot gluten? då kan du reagera på majsmjöl, det är väldigt individuellt.

Sötning

Kokossocker
Stevia strö/stevia
Sukrin
Steviadroppar
Steviasocker* 
Äkta vaniljpulver
Agavesirap Raw
Torkad frukt

* 1dl SteviaSocker sötar lika mycket som vanligt socker, men väger bara hälften så mycket och innehåller 50% färre kalorier

Jäs- och bindemedel & stärkelser

Bikarbonat
Bakpulver
Hjorthornsalt
Jäst
Xantangummi
Majsstärkelse (maizena)
Tapiokastärkelse
Pofiber
Fiberhusk
Psylliumfröskal

Gryn och säd

Glutenfria havregryn
Hirsflingor
Helt bovete
Quinoa

Nötter och frön

Nötter: Jordnötter, Cashewnötter, Hasselnötter, Valnötter, Mandel, Pistagenötter, Pinjenötter. 
Frön: Solroskärnor, Pumpakärnor, Linfrön, Chiafrön, Sesamfrön, Psylliumfrön.

Tips: Frys in cashewnötterna, de möglar väldigt snabbt
! Se upp för mögelsporer. Det finns i ris, säd och nötter som lagrats länge, speciellt i cashewnötter och jordnötter. Hur du kan få bort giftiga enzymer ur nötterna finns här. 

Fetter & oljor

Kokosolja – Till stekning, matlagning, bakning, choklad, smoothies, dressingar, såser. (välj ekologisk, extra virgin, kallpressad)
Olivolja – Till såser, dressing, sallader. Stek ej olivolja. (välj ekologisk, extra virgin, kallpressad)
Vegetabiliskt mejerismör – Till matlagning, bakning, stekning mm. Det finns två sorter att välja på Carlshamn eller Arla. 
Rapsolja – Använder jag till såser och såsbaser. Ej till stekning(välj ekologisk, extra virgin, kallpressad)
Naturliga fetter – Dra nytta av de naturliga fetterna som finns i t.ex. avokado, frön och nötter. Använd de gärna hackade eller mixade i sallader, varmrötter, desserter eller i bakverk.
Linfröolja – Till dressing, sallader. Ej till stekning. (Linfröoljan är väldigt rik på omega3)

Alla oljor ska förvaras svalt och mörkt, för att undvika att de härsknar. 

Nötsmör

Nötsmör är rena mixade nötter, om du vill kan man tillsätta lite olja och salt. Det går snabbt och enkelt att göra själv, men finns också att köpa i butik t.ex. mandelsmör, jordnötssmör, cashewnötssmör.

Tänk på att välja en osockrad variant, när det gäller jordnötssmör finns det väldigt många sockrade alternativ. (läs ingrediensförteckningen noggrant.)

Kryddor och smaker

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om kryddor som ni hittar HÄR. Där finns information om vad jag har för kryddor och kryddblandningar hemma samt lite information om hur kryddor har en fantastisk effekt på kroppen så det är absolut inget du behöver snåla med, låt maten smaka. 

Fettfrikakao
Carobpulver
Kanelstänger
Vaniljstång

Mjölk & Grädde

Naturligt vegetabilisk mjölk är väldigt enkelt att göra själv HÄR finns recept. Det finns väldigt många alternativ i butikerna och många olika aktörer. 

Mjölk: Mandelmjölk, hasselnötsmjölk, rismjölk, kokosmjölk, quinoamjölk, sojamjölk etc.

Det tar ett tag att hitta den mjölk man tycker är godast, själv föredrar jag alpros osockrade sojamjölk eller Go Greens osockrade mandelmjölk. Men helst gör jag egen. 

Tänk på att många köpa sorter kan innehålla socker, konstgjorda konserveringsmedel, bindemedel etc. (läs ingrediensförteckningen noggrant.)

Vispgrädde: Kokosgrädde, sojagrädde, mandelgrädde.
I maten: Kokosmjölk, soygurt

 Vill du ha några närmre förklaringar på vad vissa saker är eller hur de ska användas eller några andra frågor om produkterna som är bra att ha hemma, tveka inte på att kommentera eller maila info@jyotika.se.

Här ovan är listan på saker som är bra att ha hemma, det är väldigt mycket produkter och självklart behövs inte allt. Som jag skrev längre upp kommer denna lista att uppdateras lite då och då med fler saker som är bra att ha hemma. Lycka till och jag hoppas att du hittar något!